Wijziging betalingsmodaliteiten bij overheidsopdrachten. Nazicht en betaling zal vanaf 2025 gebeuren binnen een termijn van 30 dagen
Het KB Uitvoering zal worden gewijzigd in die zin dat vanaf 1 januari 2025 het nazicht én de betaling van overheidsopdrachten moet plaatsvinden binnen een termijn van 30 dagen.
Key takeaways
- Door een wijziging aan het KB Uitvoering wordt de betalingstermijn voor overheidsopdrachten vanaf 1 januari 2025 verkort tot 30 dagen.
- De nieuwe regeling staat toe dat de betalingstermijn in uitzonderlijke gevallen wordt verlengd mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Naar aanleiding van een arrest van het Hof van Justitie van 20 oktober 2022 wordt het KB Uitvoering gewijzigd, voor wat betreft de betalingsregels. Op 16 september 2024 werd daartoe het KB van 12 augustus 2024 gepubliceerd. Het KB Uitvoering wordt in die zin gewijzigd dat het nazicht en de betaling van overheidsopdrachten moet plaatsvinden binnen de 30 dagen. Deze wijziging gaat in vanaf 1 januari 2025.
In haar arrest van 20 oktober 2022 oordeelde het Hof van Justitie dat een nationale regeling die op algemene wijze voor alle handelstransacties tussen ondernemingen en overheidsinstanties voorziet in een betalingstermijn van maximaal 60 dagen, niet is toegestaan conform de Europese Betalingsachterstandrichtlijn 2011/7/EU. Dit is evenmin toegestaan wanneer die termijn van 60 dagen bestaat in een aanvankelijke termijn van 30 dagen voor goedkeuring of verificatie van de verrichte diensten of geleverde goederen en een aanvullende termijn van 30 dagen voor de betaling van de prijs.
Thans is dat precies de regeling die in de Belgische overheidsopdrachtenregelgeving wordt voorgeschreven.
Naar aanleiding van voormeld arrest van het Hof van Justitie, heeft de federale regering besloten om het KB Uitvoering te wijzigen.
Behandelingstermijn
De afzonderlijke termijnen voor nazicht en betaling worden afgeschaft en vervangen door de zogenaamde ‘behandelingstermijn’. Dit is één enkele termijn van 30 dagen waarbinnen zowel het nazicht als de betaling moet plaatsvinden.
Enkel in uitzonderlijke gevallen kan de behandelingstermijn worden verlengd tot maximum 60 dagen, mits aan de volgende cumulatieve voorwaarden wordt voldaan:
- De opdrachtdocumenten voorzien uitdrukkelijk in een langere behandelingstermijn;
- De verlenging moet objectief gerechtvaardigd zijn op gronden van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht;
- De verlenging mag geen kennelijke onbillijkheid jegens de opdrachtnemer behelzen.
Afwijking voor gezondheidszorg
In de nieuwe regeling wordt een afwijking voorzien voor overheidsopdrachten geplaatst door aanbesteders die gezondheidszorg verstrekken en die specifiek voor dat doel zijn erkend. De afwijking geldt enkel voor opdrachten in verband met specifieke gezondheidszorgactiviteiten én wanneer voldaan is aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
- De opdrachtdocumenten vermelden dat ze van de algemene regel afwijken en voorzien in een procedure voor aanvaarding of verificatie;
- De behandelingstermijn bedraagt hoogstens 90 dagen (een verificatietermijn van maximum 30 dagen en een betalingstermijn van maximum 60 dagen);
- Aanbesteders moeten in de opdrachtdocumenten de door hen gekozen verificatietermijn opnemen met een maximum van 30 dagen;
- De afwijkingsregeling wordt niet louter aangewend om een langere globale betalingstermijn te bekomen. Er dient geen motivering te worden opgenomen in de opdrachtdocumenten, maar de aanbesteder moet kunnen aantonen dat de procedure wordt aangewend om een andere reden dan het bekomen van een langere betalingstermijn.In het geval er niet wordt voldaan aan voormelde voorwaarden, dan is de algemene regel van een behandelingstermijn van maximum 30 dagen van rechtswege van toepassing.
Inwerkingtreding
Er is voorzien dat de wijzigingen in werking treden op 1 januari 2025 voor opdrachten die vanaf dat moment gelanceerd worden.
Action points
- Indien u meer informatie wenst over dit onderwerp, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.